pondělí 6. října 2014

10 knih

Na blogu eatrunlove a ostatně i facebooku jsem viděla tento "článek", kdy se zamýšlíte a píšete o deseti knihách, které vás nějakým způsobem ovlivnily nebo ve vás zanechaly nějaký pocit, o který se chcete se světem podělit. Já jsem velkým milovníkem knih, čtu hrozně ráda a díkybohu jsem zatím nenarazila na knížku, který by pro mě byla nějak hrozná nebo mě extrémně nebavila. A tak jsem hodně dlouho přemýšlela, protože dát dohromady jen "deset" knih je pro mě téměř nemožné, a tak jsem to trochu "transformovala" (ježiš, to je slovo) a spojila to i s nejoblíbenějšími autory.

1. Malý princ - dávám ji sem hlavně proto, že jsem ji četla už jako malá a absolutně jsem ji nechápala, nepřišla mi vůbec jako knížka pro děti a i když obrázky v ní byly vážně krásné, nedocházelo mi z těch "mouder" skoro nic. Pak jsem trochu vyrostla a znovu jsem ji vytáhla z rodinné knihovny. A najednou bylo všechno jinak. Všechno to mělo mnohem větší hloubko, nutilo mě to přemýšlet a všechny ty krásný citáty jsem si chtěla napsat na zdi svého pokoje.
- U vás lidé pěstují pět tisíc růží v jedné zahradě, a přece nenalézají to, co hledají. - Nenalézají ... - odpověděl jsem. - A přesto by mohli, najít, co hledají v jediné růži nebo kapce vody... - Ano - odpověděl jsem. A malý princ dodal: Ale oči jsou slepé. Musíme hledat srdcem.“ 

2. Harry Potter - na Harrym mě bavilo úplně vše! Rowlingová mi díky knihám o Harrym vytvořila iluzi, že magie a čáry skutečně existují a já pak čekala a čekala, až mi konečně přijde taky dopis z Bradavic, protože jsem byla přesvědčená, že nejsem nějaký obyčejný mudla! Harry je boží knížka a nejvíc na ní mám ráda to, jak se mnou rostla. Harry a jeho přátelé byli stejně staří jako tenkrát já a s každou další knihou/filmem jsme všichni stárli, abychom společně porazili toho, jehož jméno nesmíme vyslovit. O tom, že mám Harryho vážně ráda, vypovídá i fakt, že minulý rok byla pro mě nejlepším Vánoční dárkem právě šála Nebelvíru, ach.

3. George Orwell - Pokud jste nečetli Orwella, napravte to. Farma zvířat a 1984 jsou knížky, co mě na gymplu hodně ovlivnili, ráda jsem je probírala s ostatními a divila se, jak je možný, že to tak dokázal předpovědět?! "Každá revoluce končí tehdy, když se nová prasata dostanou ke korytům." 

4. bratři Čapkovi - S Karlem Čapkem jsem to měla dost podobně jako s Malým princem, jeho R.U.R. jsem četla jako dítě a nelíbilo se mi to (hlavně asi proto, že to bylo psané jako dialog). Pak na gymplu začala éra povinné četby, Čapek se začal víc probírat a já se dozvěděla něco o jeho životě. A bylo to! Najednou jsem četla všechno - Bílou nemoc, Válku s mloky, Matku, Krakatit, Továrnu na absolutno, Hordubala, Věc Makropulos a od Josefa samozřejmě Dášenku a Devatero pohádek. Ve škole jsme četli i kousky z jeho cestopisů a ty mi přišly taky skvělé. Karla Čapka si vážím jako skvělého spisovatele a i jako člověka, který si do poslední chvíle stál za svým a neustoupil. A prostě si od něj něco přečtěte! Vážně!

5. Jaroslav Rudiš - český a současný autor, stále žijící a píšící. Měla jsem takovou "rudišovskou" éru, kdy jsem po přečtení Nebe pod Berlínem, přečetla úplně všechno, šla do divadla na inscenace jeho knih a jela do Berlína s jeho průvodcem. Myslím, že jsem asi tenkrát chtěla být paní Rudišová nebo tak něco... Jde o to, že se mi tento autor vážně hodně zalíbil a ovlivnil mě v mnoha věcech. Takže pokud jste nic nečetli, tak šup šup - Grandhotel, Konec punku v Helsinkách nebo Národní třída jsou totiž stejně boží jako Nebe pod Berlínem!

6. Kateřina Tučková - Další spisovatelka z Česka a dokonce i z Brna! Trošku to s těmi českými autory přeháním, ale myslím, že je fajn, když člověk zná ze současné české literatury i někoho jiného než Viewegha.. První co jsem od ní četla bylo Vyhnání Gerty Schnirch - příběh popisující odsun Němců po 2. světové válce. Další knihou pak byly Žítkovské bohyně. Obě jsou úžasné a doporučuji si je přečíst.

7. Děti z Bullerbynu - moje nejoblíbenější dětská knížka, kterou si ráda vytáhnu i teď a čtu si v ní. Tuhle sérii napsala Astrid Lindgrenová, která napsala i Pippi a spoustu dalších dětských knih. Děti z Bullerbynu byly pro mě tenkrát vším a těším se, až je budu předčítat svým dětem, protože příběhy Lasseho, Bosseho, Anny, Britty a Olleho mě nikdy nepřestanou bavit.

8. King - četla jsem od něj spoustu knih a vždycky mě neskutečně bavili a hltala každý slovo. A navíc - když jeho knihy čtete večer, pod peřinkou, s baterkou.. to je teprve horor!

9. Stopařův průvodce galaxií - původně rozhlasová hra pro BBC, která vyšla jako pětidílná "trilogie" mě ani dnes nepřestává bavit. Nejsem nějaký extra fanoušek scifi, ale tohle je tak neskutečně vtipný, že to musí bavit snad každého.

10. Milan Kundera - český spisovatel, který se narodil v Brně, ale v současné době žije a píše ve Francie. Trochu na nás zanevřel, ale zase - kdo se mu diví? Na druhou stranu mu strašně děkuji za jeho Žert, Směšné lásky a Nesnesitelnou lehkost bytí. Jen byste teda, pane Kundero, mohl povolit ty překlady do češtiny, děkuji.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za vaše milé komentáře!